13 juni 2008

"Utan vanligt socker" - Livsmedelsverket granskar

I går skickade Livsmedelsverket ut ett pressmeddelande:

Vad är ”sockerfritt” – egentligen? Vad menas med ”utan tillsatt socker”? Regler finns, men kunskaperna om dem är ofta otillräckliga hos både företagare och konsumenter. Nu genomförs en gemensam nordisk kampanj för att komma tillrätta med bristfällig och vilseledande märkning om socker. Livsmedelsverket svarar för kontrollerna i Sverige.

En granskning av hur företag märker produkter med sockerinnehåll genomförs i Sverige, Danmark och Norge fram till oktober 2008.

Etthundra produkter ska granskas. Äntligen! För på butikernas hylla för "sockerfritt" kryllar det av produkter "utan vanligt socker" som är fulla av fruktos eller glukos, men inte sackaros/sukros (="vanligt socker"). För en diabetiker spelar det ingen större roll om sockret är i form av fruktos, glukos eller sackaros. Sackaros består nämligen av en fruktosmolekyl och en glukosmolekyl som sitter ihop. De där produkterna borde därför vara utmärkta vid känning, där det krävs snabbt sockerintag.

Heja Livsmedelsverket!

Jag hoppas verkligen att granskningen leder till regeländringar - för det är otroligt vilseledande att på "sockerfritthyllan" marknadsföra produkter som lämpliga för diabetiker trots att de innehåller massor av blodsockerhöjande socker. Frågan är om det ens är förenligt med konsumentregler och marknadsföringslagar.

Inga kommentarer: